tisdag 17 maj 2011

Nu har jag lärt mig göra majonäs!


Det allra viktigaste när det gäller att lyckas med majonäsen är att allt ska ha samma temperatur. Jag låter olja och ägg ligga framme hela dagen, den här gången hade de stått framme i 3 dagar tror jag. Så nog hade de samma temperatur! Två äggulor i en skål, lite salt och ca 1 tsk vinäger. Först vispar jag detta ca en minut, så att äggulan går ihop och bli lite äggtoddyaktig. Därefter börjar processen att hälla i oljan. Först i en tunn stråle under ständigt vispande. Jag hade en elvisp, vet inte om jag pallat vispa för hand. Men det ska visst gå. När 1/2 dl är nere och allt ser bra ut, så kan man vara lite mer hetsig med oljan. Jag tog 1 1/2 dl idag sammanlagt och den blev mycket bra. Lite riven vitlök på slutet och smaka av med salt.

Till detta den sist lövbiffen och rucola. Jag tog ingen olja på salladen eftersom det var så mycket fett i resten, men några rostade solrosfrön fick det bli.

2 kommentarer:

  1. Hemgjord majonnäs är så gott!!
    Testa med curry också, jättegott till kyckling och annat.

    SvaraRadera
  2. Gud så gott, det ska jag prova! Tack för tipset.

    SvaraRadera