onsdag 18 maj 2011

Köttfärsröra på två sätt



I går köpte jag lite drygt ett kilo nötfärs och stekte till en köttfärssås. Kryddade med lökpulver och vitlök eftersom barn skulle äta. Än så länge får jag inte i dem stekt lök och orkar faktiskt inte höra missnöjda röster om dito. Så här är det vitlök eller lökpulver som gäller. För det mesta när jag gör tomatsås så steker jag först lök, tillsätter krossade eller helst hela tomater och sedan mixar jag med stavmixer. På så sätt får man med löken utan att det blir uppror vid matbordet. Jag har ju bara ett barn men vi har ganska ofta någon kompis på middag. Nästan alla är lika kinkiga. Men det finns undantag.

Nåväl, åter till dessa rätter. Tora har snöat in på mozzarella och vill ha det varje dag, helst ett helt paket för sig själv. - Kan du köpa 5 paket? undrade hon i går. Jag tycker också om mozzarella, så just nu äter vi det titt som tätt. Citronolja är gott på. Barnen åt i går pasta till köttfärssåsen och det som var över åt Hans och jag i dag till lunch. Då började jag med att fräsa lite lökblast (köpte färsk gul lök i knippe och blasten kan man mycket väl steka, funkar ungefär som purjolök), en röd lök och 2 grillade paprikor från en burk. Sedan la jag ner köttfärssåsen och knappt en dl crème fraiche. Gott med lite rucola till. I går hade jag bespetsat mig på lite lättkokta haricot verts men när jag kikade i frysen hade dessa försvunnit. Antagligen har jag använt dem själv, något som jag uppenbarligen glömt.

I kväll blir det högrev i en gryta, så det ska jag steka på någon gång efter 3. Tur att man jobbar hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar