fredag 20 maj 2011

Mer prat om mjölkprodukter


Fick en kommentar av Kix.

Har aldrig riktigt tänkt på att just mjölkprodukterna gör att man inte går ner. Jag har nyligen slutat med mjölk i kaffet (Jag drack mjölk med kaffe, inte tvärtom), mest för laktosens skull. Men jag äter grekisk yoghurt med keso och hallon till frukost.
Förr åt jag sojayoghurt och det är helt OK. Ska kanske testa att byta ut det, då. När jag har ätit upp det jag köpte igår... :)

Tack för tipset!

Hej Kix!
Här kommer lite mer tankar om mjölkprodukter.

Min kropp funkade visst så i alla fall, eftersom jag gick ner utan att egentligen tycka att jag åt mindre. Kanske avstod jag från en del kalorier, ofta då "tomma" kalorier som jag emellanåt tackar ja till (då menar jag glass eller mjölkbaserade efterrätter. Något man ju inte ska äta i alla fall, men det kan som ni vet hända även den bästa!).

Sedan får man väl avgöra om det är värt det. Mozzarella är ju gott, och egentligen inte onyttigt. Mina överflödskilon är inte ohälsosamma, det är bara jag som inte trivs. Samtidigt kan man ju inte veta om kroppen säger en något, typ, "kolla, det är detta du ska äta". I mitt fall då grönsaker, lite frukt, fisk, skaldjur, kött, kyckling, ägg, massa grönsaker som sagt och till och med ärtor och lite rotfrukter. Avokado, smör, kokosfett, olivolja, rapsolja, nötter, frön, lite mörk choklad, lite vin. Men INTE grädde, crème fraiche, keso, kesella och yoghurt.

Så frågan är om man kan hålla denna linje, eller om det blir svårt helt praktiskt. När jag bestämde mig för att inte äta mjölkprodukter så var det för min hy. Jag hade läst att det kunde hjälpa mot acne, något som jag lider av fast jag är snart 45 år. Det funkade bra och när jag hade det att "skylla" på så var det både lätt för mig att hålla det och lätt för andra att förstå. Nu äter jag en lätt antibiotikakur mot acnen eftersom jag tyckte att effekten av att avstå från mjölkprodukter avtog ... eller var det jag som inte var tillräckligt strikt? Har svårt att se det tyvärr.

Jag kände att det var lättare att avstå mjölkprodukter p.g.a. hyn än att säga "jag blir tjock av mjölkprodukter så jag avstår". Många har svårare att acceptera det. Egentligen mår jag bäst av att avstå även gluten. Både och ÄR jobbigt, men det borde gå. En mig närstående person blir arg av att tänka på att man inte får äta vad man vill. Jag blir arg när jag tänker på att man titt som tätt hamnar i situationer när det är så svårt att välja rätt (eller helt omöjligt) för att det inte finns bra alternativ. Hemma är det ju egentligen inte något bekymmer. Men när man är bortbjuden, ska ut och äta/fika, när man reser m.m. En ständig kamp! Men man lär sig hela tiden, kommer till insikt, i alla fall känner jag det.

Oj, det här blev långt!

Önskar er alla en härlig helg!

4 kommentarer:

  1. Mycket tänkvärt kring mjölkprodukter.
    Jag har inte funderat kring dem så mycket tidigare, mest bara sett nyttan med dem och varit rätt nöjd med att mina barn är storkonsumenter av mjölk.
    Men jag började nyligen tänka lite mer kring dem då jag surfade runt efter lösningar för sonens eksem eftersom sjukvården bara vill skriva ut starka salvor som det inte känns OK att utsätta hans hud för.
    Jag lär mig mer och mer och dina synpunkter gav mig ännu mer.
    Tack!
    Kix http://tidatttanka.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Ja, mjölk anges då alltså på flera ställen som en möjlig bidragande faktor till eksem, var det jag ville säga... :)

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det intressant! Men också mer komplicerat plötsligt!! ;-) Har en vän vars son blev nästan helt fri från sina eksem när de slutade med mjölkprodukter. Kan man slippa medicin och salvor så är det ju skönt!

    SvaraRadera
  4. Jag håller också med dig i det sista stycket, glömde jag att säga.
    Människor kan ibland nästan reta sig lite på att man, som jag t ex, varken äter socker eller vitt mjöl och i största möjliga mån undviker E-medel och prefabricerat.
    "Men unna dig en kaka", sade de ofta förut på jobbet. Då vill man inte gärna säga att man inte vill äta härdat fett eller artificiella smakämnen i de torra kakorna i plastburken och att man inte direkt känner att man "unnar" sig något genom att stoppa i sig det.
    Jag har helt enkelt börjat säga att jag får problem med magen istället. Det köper de och nu är det aldrig någon som frågar längre :)

    Men förklaringarna och "Jodå, jag kan visst äta vilken restaurang vi än går till (bara vi undviker kinakrogarna)" kvarstår fortfarande i många sällskap efter flera år med GI/LCHF och många lider av att man undviker riset, pastan, potatisen. Synd, för jag klagar aldrig på att folk inte äter upp sina grönsaker...

    Tack för alla bra tips!

    SvaraRadera