tisdag 1 juni 2010

Mat på kvällen


"Kasia" undrade här om dagen om jag hade något tips på vad hon kunde äta på kvällen. Hon tyckte helt enkelt att det var för tungt med en lagad varm måltid så sent. Jag tycker i så fall att man kan tänka kallt men ändå försöka få i sig protein och bra kolhydrater. För även om huvudet och resten av kroppen kanske säger "en skål med mjölk och flingor tack!", så är det ingen bra lösning om man sedan tenderar att bli sugen senare på kvällen.

Jag skulle försöka vänja mig vid att äta kanske en bra soppa, en matig sallad med kyckling/ägg/lax, en omelett kanske med sallad till. En plocktallrik som jag brukar presentera. Med hummus, kokta grönsaker som gärna kan finnas på lut i kylen. Kanske en fullkornssmörgås med tonfiskröra. Gärna mycket färgglada grönsaker till så att du får vitaminer och mineraler.

Hoppas att det funkar!

4 kommentarer:

  1. Tack så mycket för praktiska tips! Jag ska göra mitt bästa :) Nu tänkte jag mig äta lite mozarellaost med grönsaker samt laga lax med ingefärskräm till lunch imorgon enligt recept från din bok "Klara lagar världens GI-mat".

    Hur går det förresten med din butik? När håller den öppet?

    Ha en skön kväll!

    Varmt hälsar, Kasia

    SvaraRadera
  2. Hallå!
    Tänk att sommaren kom idag, underbart!
    Maten på din tallrik ser väldigt god ut, hur går det förresten med fiskboken, när kommer den ut?
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  3. hej,
    då du så snällt besvarar många frågor ville jag fråga om kost vid njursjukdom, har du något tipps på det?

    SvaraRadera
  4. Kasia: Butiken är öppen torsdagar 12-18 och lördagar 10-14. Välkommen!
    Camilla: fiskboken kommer till hösten, i september kanske. Har precis levererat till tryckeriet. Läääääskigt!
    Vefeswiat: Jag är ju inte dietist och har nu bara googlat om njursjukdom. Har förstått att man ska vara restriktiv med protein, så jag föreslår en kost med mer bönor och linser. Läste att vego-proteiner var bättre. Därtill fullkornsprodukter, mycket grönsaker (förutom en del som innehåller för mycket kalium, men det vet du kanske) och sedan naturliga fetter i form av oliv- och rapsolja, smör, avokado, nötter och frön.

    SvaraRadera