onsdag 26 maj 2010

Fick en fråga och här är svaret.

Hej Klara
Tack för din fina blogg! Jag har nästan alla dina böcker på parad i mitt kök och tycker de är så inspirerande.

För ett år sedan fick jag mitt tredje barn och har cirka tio kilo att gå ner i vikt. Har använt LCHF-metoden periodvis tidigare, men tycker att jag blir så otroligt trött och orkeslös att jag inte ens orkar cykla på plan mark. Och tröttheten går inte över, som man läser att det borde göra efter en omställningsperiod. Så jag prioriterar att orka motionera framför snabb viktminskning (som med LCHF) och vill hellre använda en mildare variant.

Jag läser ju i dina böcker att du har gått ner i vikt av den kost du numera lär ut och jag funderar på att börja använda den också för att minska i vikt.

Är det GI-kost eller LCHF-kost som dina recept utgår ifrån?
Använde du någon GI-tjänst för att beräkna kcal i din matsedel, eller räckte det med att du lade om kosten för att du skulle gå ner?
Tack på förhand! /HelenaM


Hej Helena!
Tack för din kommentar!

Jag hade också cirka 10 kilo att gå ner när jag upptäckte GI. Jag var ju ganska tidigt på det och då fanns det inte någon GIviktkoll och sådant. Och för mig var det mer ett sätt att tänka långsiktigt, ett sätt att ändra mina matvanor för resten av livet. Och det utan att dö av tristess. För jag tycker det finns så mycket gott att äta som inte innehåller socker och vitt mjöl. I princip är det det jag försöker undvika eller bara äta väldigt lite av. Och det är det som också har lagt grunden till min forna övervikt. Och det är också socker och vitt mjöl som gör att jag går upp om jag äter för mycket av det.

Jag äter en del kolhydrater, men de ska vara långsamma. Det är lite fullkornsbröd, typ tyskt eller danskt, tungt och med mycket hela korn. Inte fluffiga bröd som kallas GI-ditten och datten. Det är bara lurendrejeri. Grov müsli om man vill äta yoghurt eller fil (naturell naturligtvis!). Annars är ägg i långa banor bra frukostmat. Omelett, äggröra, gärna med en avokado och en morot till.

En liten fika på förmiddagen kanske, kaffe/te med en halv dl mandel, nötter eller dyligt, kanske ett äpple. Jag äter inte mycket mer än en frukt och kanske lite bär om dagen. Annars har jag svårt att gå ner. Eller går upp lite om det är så att jag har gått ner.

Lunch, mycket grönsaker typ broccoli, blomkål, sparris, tomater, zucchini, kan vara sallad, gryta eller soppa. Också med bönor eller linser till så att man håller sig mätt. Ägg/fisk/kött. Finns mycket att välja på. Lax att steka eller varför inte gravad/rökt, tonfisk på burk, kycklingfilé, m.m.

Något litet på eftermiddagen, en morot, ett litet grovt kex eller knäcke mer keso eller mosad avokado.

Middag ungefär som lunchen. En portion bra kött eller fisk och så någon sås/röra som man gör själv. Mycket matiga grönsaker i olika färger. Antioxidanter och vitaminer gör gott i kroppen. Helt ok med lite potatis, pasta eller fullkornsris bara det inte är mer än en fjärdedel av portionen ungefär. Matiga grönsaker innehåller också kolhydrater men mer nyttigheter och ofta långsamma kolhydrater.

Undvik halv/helfabrikat, lightprodukter. Ät så naturligt som möjligt, det som är så lite "pillat" med som möjligt i fabriker.

En liten bit mörk choklad till kvällsteet kanske. Ät gärna lite goda ostar. Tänk på att njuta av maten, ät dig mätt men inte övermätt, var snäll mot dig själv och låt gärna dina tio kilor försvinna på typ 1-2 år. Då lär du aldrig se röken av dem igen. Dessutom blir du friskare, piggare och gladare!

Lycka till!
Kram, Klara

3 kommentarer:

  1. Vilken bra sammanfattning! :)

    SvaraRadera
  2. Vad inspirerar dig när du lagar mat privat och skriver nya recept till kokböcker? Är det råvaror eller har du någon förebild inom GI-världen? Någon favoritkokbok? Eller nåt annat?

    SvaraRadera
  3. Ditt svar, Klara, låter mycket klokt! Hälsosamt och långsiktigt - det är grunden. Själv har jag jättesvårt att äta en större middag sent på eftermiddagen efter jobbet. Jag har alltid en matlåda med mig till jobbet och äter en varm rätt som ger mig energi och på något sätt känns det fel och för mycket att äta en större måltid efter jobbet. Det är nog det som gör att jag ofta faller för snabba och dåliga lösningar då jag är trött efter jobbet och vill helst äta något som ger snabb energi. Hur ska jag förhålla mig till det? Under dagen lyckas jag oftast äta rätt men svårast är det på kvällen. Tacksam för lite hjälp!
    Varmt hälsar, Kasia :)

    SvaraRadera