tisdag 6 april 2010

Min påsk


Jag gillar påskmaten eftersom jag älskar sill och ägg. Därför är det inga större problem att välja rätt på påskbordet. Man skippar brödet och sedan är man hemma. I år hade jag gjort en coleslaw med vitkål, morot och rödbeta. Och lite crème fraiche, fransk senap och salt och peppar. Denna tallrik åt jag på annandagen. Med lite avokado och oliver. Sillen är hemgravad med senapssås. Lite socker är det i den såsen, men det är 3 msk på ett kilo sill så det är inget att bråka om.

Däremot kan man bråka med godiset jag har ätit. Hm, inte så bra. Men nu är det slut med det! Det är väldigt svårt när skåpen blir fyllda av gåvor till dottern och dessutom det som samlades in när hon var påskkärring. Jag har inte ätit upp allt, så resten får hon ta nästa helg. Och då ska jag absolut inte ha något.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Det blev mycket gott i påskhelgen, ägg, sill och lax i långa banor och tyvärr alldeles för mycket godis här också. Nu tänker jag inte äta godis på lääänge!
    Funderade lite över det där med benen i sillen (som vi pratade om när jag hälsade på hos dig), har du kollat upp det där med att lägga sillen i mjölk? Man känner ju inga ben i inlagd sill som löksill och senapssill, vad kan det bero på?
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, nu är det detox som gäller!!
    Sillen kan mycket väl bli mjukare av ättikan till exempel. Att lägga den i tex yoghurt ska jag prova nästa onsdag när fiskbilen är på torget. Ända gången man kan köpa fisk här. Färsk.
    Må så grankott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Klara,

    Har du något gott recept på en vitvinssås som ska passa till vit fisk?

    Hälsningar
    Janina

    SvaraRadera