fredag 23 april 2010

Lök, fänkål, tomat och stark korv


Har lite dille på fänkål just nu. Skivade den och en gul lök tunt. Fräste i ganska mycket olivolja tillsammans med en stark korv i slantar. Hällde på vit balsamvinäger för att få upp syran. Saltade. Hällde i en halv burk med cocktailtomater och så fick det hela puttra på medelvärme i 10 minuter. Den starka korven ger smak åt det hela. Tog i lite kokta kidneybönor på slutet.

Till detta åt vi en sallad med rucola, färsk vitkål och rättika i tunna skivor. Men vinägrett, jättegott!

Hoppas att ni får en skön helg allihopa!

4 kommentarer:

  1. Skön helg till dig också Klara!
    Jag gillar också fänkål, delikatessknäcket passade mig perfekt i smaken och de där goda cashewnötterna med choklad blir nog inte långlivade i detta huset. TACK snälla!
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade din blogg av en slump och måste säga att du (som den första någonsin) har lyckats inspirera mig till att prova GI-mat bara genom det jag ser på första sidan där du specifierat upp vad man kan äta.

    Men jag har en liten fråga; jag som inte äter kött eller kyckling, är det svårt att variera sig tror du? Och kan man byta ut köttet/kyckligen mot quornprodukter eller sojaprodukter?

    Hoppas du kan svara på mina små frågor och TACK för en inspirerande blogg, so far!

    Hälsningar Jenni (GI nybörjare)

    SvaraRadera
  3. Hej Jenni!
    Vad roligt att jag har insprerat dig! Det värmer.

    Absolut att du kan byta till quorn eller soja. Bara det inte är typ nuggets eller annat som är panerat. Läs på innehållsförteckningen och välj så rena produkter som möjligt. Sedan antar jag att du äter fisk, räkor och dyligt. Bönor och linser är ju också bra att välja. De innehåller lika mycket protein som kött och kyckling.

    Lycka till! Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej igen och TACK för ditt snabba svar.

    Så glad jag blir, då ska jag ge detta en chans på allvar med din sida som min nya heliga bibel, ha ha!

    Ha en bra valborg och en trevlig helg!

    Kram Jenni

    SvaraRadera