torsdag 15 april 2010

Jordärtskockssoppa


Skalade skockorna, något som är lite pilligt, och kokade dem mjuka i vatten. Värmde under tiden nytt vatten i vattenkokaren. Det är nämligen inte helt ovanligt att man får ont i magen av skockvattnet just, så det hällde jag av. Sedan mixade jag skockorna med lite av det nya varma vattnet och sojagrädde. 1 dl grädde och 2 dl vatten kanske. Vanlig grädde går också bra naturligtvis. Jag tog i en halv kycklingfondklump av den nya sorten som lovar utan både det ena och det andra. En snabb genväg till god smak som jag hoppas är ok. I dag hade jag öppnat affären samtidigt som jag gjorde lunch och då får det inte ta för lång tid. Sedan lite äppelcidervinäger, 1 msk kanske och svartpeppar.

Jordärtskockssoppa är ganska blekt och ser inte så kul ut i tallriken. Det hjälpte jag upp med hjälp av rostade frön, lite torkade tranbär och paprika- och gurkmejapulver. En rågknäcke till det.

Lite fakta om jordärtskocka.

Det som ger gaser hos jordärtskocka är inulinet, jordärtskocka är ganska inulinrikt.

Hämtat från Grön Gastronomi:
"I likhet med kostfiber kan inulin inte spjälkas, varken i munhåla, magsäck eller tunntarm, utan hamnar osmält i tjocktarmen. Här fungerar det som prebiotika vilket betyder att det kan användas som näring (energikälla) av hälsosamma tarmbakterier. Inulin har framförallt visat sig stimulera tillväxten av s.k. bifidobakterier. Ökad mängd hälsosamma bakterier tros kunna tränga ut och konkurrera med eventuella skadliga bakterier och på så sätt minska risken för tarminfektioner. Inulin och bifidobakterier tycks också ha andra hälsosamma egenskaper som t.ex. att kunna sänka förhöjda kolesterolvärden, förbättra tjocktarmens motståndkraft mot cancerframkallande ämnen i tjocktarmen, förbättra blodsockerkontrollen hos diabetiker och motverka förstoppning. Flera djurförsök och några försök på människa har dessutom visat att de kan förbättra upptaget av kalcium och magnesium från tarmen. I de flesta av de studier som hitintills är gjorda har man använt renframställt inulin och oftast i större mängder än som finns naturligt i maten. Hur stor betydelse naturligt inulinrika livsmedel har, och kan ha, för vårt välbefinnande är därför än så länge oklart. Alla potentiellt positiva hälsoeffekter gör emellertid att inulin, och en mindre variant som kallas FOS (fruktooligosackarider), allt mer börjar tillsättas olika livsmedel för att ge dem ”unika” funktionella och hälsosamma egenskaper.

Både inulin och andra kolhydrater som kommer osmälta ner till tjocktarmen och som kan utnyttjas som energikälla av tarmbakterier ökar bildningen av olika gaser. Hur gasbildande inulinrika livsmedel är varierar mellan olika individer vilket kan bero på olikheter i tarmflorans sammansättning."

Ja, det låter ju som man borde behålla vattnet, men jag tror att det räcker med det som finns kvar i skockorna. Det är ju aldrig skönt att ha ont i magen.

3 kommentarer:

  1. Hej Klara!
    Tack snälla för svaret. Både min och jag tycker att vi har börjat lägga på oss lite extra kilo, inte något synbart direkt men byxorna spänner lite i magen...därför håller vi på att plocka bort kolhydrater, vi äter fortfarande lite kolhydrater men kanske bara en fjärdedel av vad vi åt innan och vi tränar båda mycket så vi vågar inte utesluta det helt.

    Jag ska kolla upp hur långt ramslöken har kommit ikväll eller imorgon och sedan hör jag av mig.

    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för en bra blogg! Käkar själv GI kanske inte helt slaviskt, vid gäster/bortbjuden kan jag "fuska" lite. Tycker det är relativt lätt ändå och man blir ju mätt. Har kört GI sen i mitten av januari o mår toppen! Super bra med listan du lagt in!

    Mvh Annelie

    SvaraRadera
  3. Så vackert det blev med lite frön och krydda ovanpå, tänk vad det gör skillnad ändå! Det är ju sant att man till viss del äter med ögonen, även om det är lite av en klyscha.

    Trevlig helg på dig! :)

    SvaraRadera