fredag 23 januari 2009

Marmeladen


Här är marmeladen jag pratade om. I affären närmast mig finns det kanske 4 eller 5 sorter, men ibland kan man komma till specialaffärer som har kanske tjugo olika. Och nej, jag är inte sponsrad. Men om någon vill skicka en pall av dessa marmelader så inte mig emot!

Till lunch åt vi äggröra, 3 ägg var uppvispade, lite salt och peppar, och sedan häller man det i en stekpanna med någon olja i. Smör går också bra. Jag gör alltid äggröra och omelett i stekpanna med beläggning, det är lättast. När man gör äggröra är det viktigt att röra hela tiden så att det blir de typiska klumparna. Till detta åt vi lite parmaskinka, några råa sugarsnaps, lite morotsstavar och några klickar paprika- och mandelsås som vi hade fotograferat.

I kväll blir det fransyska som jag haft i ugnen i 100° värme. Det tog
1 1/2 timme för den att komma upp i 60° innertemperatur. Att steka på så låg temperatur gör att köttet blir fint rosa rakt igenom och risken att det blir torrt i kanterna blir lika med noll. Ugnsbakade rödbetor, morötter och palsternacka till. Kanske gör jag lite bulgur för husfridens skull och så får vi smaka på de andra såserna och bönrörorna. Men recepten får som sagt vänta. Se det mer som INSPIRATION!

TREVLIG HELG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar