tisdag 12 januari 2010

Såsförsök


I dag försökte jag laga den goda sås som Peter och Mats fick till den 2:a januari. Det gick ganska bra. Tyvärr fick jag inte tag på "små fina ärtor" som vi hade då, utan fick nöja mig med de lite större. Kanske var det detta som gjorde det. Får prova igen.

Receptet är i alla fall som följer:
Ett paket små fina ärtor
en liten burk kokosmjölk
en klump färsk ingefära (3-4 cm lång kanske?)
ganska mycket mynta, 10-15 blad
ett kryddmått chiliflakes
salt och peppar

Mixa, gärna i mixer. Det går bra med stavmixer men det tar lite tid. Jag silade faktiskt den jag gjorde idag, men det ska inte behövas om man gör med små fina!

Laxen är ugnsbakad med lite honung på. Salladen är lättkokt vitkål (1-2 minuter) med vinägrett, kikärtor och groddar. Ordningen är återställd i matlagningen känns det som! I kväll blir det chili con carne och i morgon vankas det kalops.

Är det bara jag som tycker att bilden känns lite "upp och ner"?

1 kommentar: