måndag 18 januari 2010

Lunch och soppa såklart!


Köpte jordärtskockor för några dagar sedan och nu var det dags att ta sig an dem. De är faktiskt lite besvärliga att skala de små rackarna, men det är mödan värd. Jag fräste först en halv gul lök i olivolja. Sedan i med jordärtskockorna delade i mindre bitar och vatten så att det täcker. I dag tog jag en tärning med ekologisk kycklingbuljong. Kokade upp och lät det koka ett par minuter. Det tar inte lång tid innan de är mjuka så det kan kompensera för skaltiden. Mixade med mixerstav och tog i en halv dl sojagrädde. Lite citron, peppar, lite extra salt. Smaka av om det behövs.

Bönorna blandade jag med lite strimlade soltorkade tomater, olivolja, vinäger, salt och peppar.

Ovanpå allt strödde jag lite färdig salladsströ som jag köpt. Pumpafrön, jordnötter och lite annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar