måndag 4 januari 2010

Försöker få ordning på mina frukostar


Kvällen innan tänker jag ofta att jag borde äta ägg till frukost. Det mättar bra och är perfekt nu när julkilot ska bort. Men sedan när morgonen kommer så är jag väldigt sällan sugen på den där äggröran. Yoghurt äter jag inte heller och gröt är inte en favorit på morgonen. Det blev tre knäckemackor med lite ordentligt pålägg. Speciellt avokodoröran känns fin. Marmeladen är den franska som är sötad med fruktjuice. Sött så klart, men det lilla är min njutning på morgonen till kaffet.

Jag mår inte bra av för mycket mjukt bröd. Jag tror inte att det har så mycket inverkan på min vikt längre, men jag känner mig helt enkelt lite speedad efter en sådan frukost och det är inte någon angenäm upplevelse. Knäckebröd funkar och till det lite mättande pålägg. Jag har ätit en del ost på sista tiden och det funkar hyfsat bra med min hy. Ni som har följt mig ett tag vet att jag skippat mjölkprodukter för att det gav mig acne (bölder typ). Det är faktiskt ett år sedan snart och jag ska nog inte återinföra det mer än att det är ok med lagrad ost någon gång då och då.

4 kommentarer:

  1. Hum hum, men KOKT ägg då, funkar inte det?

    SvaraRadera
  2. Kokt ägg kan funka, men jag måste nog ha kokta i kylen för det känns mycket mer omständligt än en äggröra. Min kaffemaskin är för snabb så det blir färdigt mycket fortare!!! Men nykokta ägg är också godare än kylskåpskalla. I dag gjorde jag en mer sötvariant på äggröra, ska lägga ut en bild snart!

    SvaraRadera
  3. Sant, det är de ju. Jag brukar lösa det genom att inte hårdkoka utan göra dem sådär mittemellan (ca 5 min), och sen lägga dem i ett glas med varmt vatten från kranen en stund medan man gör morgontoaletten typ, så är de riktigt trevliga sedan1

    SvaraRadera
  4. Ah, tack för tipset. I två dagar har jag nu lyckats äta äggröra, En dag smaksatt med kardemumma, vaniljpulver och liiiiiiite socker, till det hallon. I dag blev det med en tärnad avokado. Det finns hopp!

    SvaraRadera