fredag 15 januari 2010

Fruktsocker vs vanligt socker

Matilda har skrivit två kommentarer till mig med frågor om socker. Nu är det hög tid att jag svarar på det. Antagligen har jag tänkt att jag skulle ta en bra bild som illustrerar det hela, men det får jag nog strunta i. Matilda frågar helt enkelt vad som är bäst, fruktsocker eller vanligt socker. Och framför allt varför jag har bytt från det ena till det andra. Under tidens gång.

I början av min GI-karriär var fruktsocker det som skulle användas. Montignac använde det och det var ju så bra eftersom det hade lågt GI. Ja, det kan man märka, för sockerchocken uteblir när man använder det. Sedan kan ju många tycka att det "triggar" sockersuget ändå, det är olika från person till person. Efter något år eller två så kom det dock rapporter om att fruktsocker ökade blodfetterna istället. Dessa studier hade som så mycket annat gjorts på ett stort antal personer som till exempel drack läsk som innehöll fruktsocker istället för vanligt socker. Det sades däremot ingenting om deras övriga matvanor. Om de åt mycket vitt bröd till exempel eller till och med kanske dessutom fick i sig en massa vanligt socker också.

Min hemmasydda tro är att fruktsocker är helt ok, i små mängder. Kanske några matskedar om dagen. Och om man samtidigt avstår från andra alltför snabba kolhydrater. Sedan tror jag inte att vanligt socker i liten mängd gör så jättestor skada heller. Bara det inte är för mycket eller att man själv tycker att det "triggar".

Att jag bytt från fruktsocker till vanligt socker är helt enkelt för att fruktsocker har fått dåligt rykte och då tycker jag det är bättre att rekommendera det senare.

Jag kan ju inte med hundra procent säkerhet säga att det är superbra med fruktsocker heller. Jag använder mest vanligt här hemma, med det är mest för att min man tycker att fruktsocker är blä!

1 kommentar:

  1. Jag håller med om att det där är svårt. Kör ofta råsocker om det skall vara "riktigt", typ i bakverk, men leker annars med sådant som agavesirap eller malda tigernötter som är naturligt söta och är fina att baka med! :)

    SvaraRadera