torsdag 11 augusti 2011

Zucchinidille



Våra egenodlade zucchinis sväller groteskt på kolonilotten. Å andra sidan är de tacksamma eftersom man bara behöver skölja av dem och sedan riva eller skiva. Andra grödor har så mycket mer förarbete innan man kan börja med själva tillagningen. Samtidigt blir jag medveten hur långt det är numera mellan jord och bord. Allt vi köper i affären är så rentvättat, välansat och välpaketerat. Ibland blir jag lite trött av att stå och pilla mig igenom ett berg av mangold eller knipsa bönor. Men samtidigt uppvägs det av glädjen över att få äta grönsaker som är obesprutade och näst intill gratis. Om vi bortser från arbetet som lagts ner ... men det är nog likställt med terapi och då tjänar man ju in de pengarna också!

Nu till maten! Riven zucchini som jag fräser i olivolja är min senaste last. Salt och peppar och kanske lite citron. Ena gången åt jag stekt ägg och stekt halloumi till + lax och en lite starkare ajvar som jag fått av en granne. De är från Serbien har gjort den själva. Andra gången blev det också halloumi och dessutom lättkokta morötter. Så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar