torsdag 18 augusti 2011

Bra början på dagen




Gick upp halv 6 i dag. Ska försöka hålla den tiden nu när skolan börjat. Då hinner jag ha en stund för mig själv innan Tora ska väckas. I dag började jag dagen med 4 skivor ost med en klick smör i varje. En kopp kaffe och morgontidningen. När Tora gått iväg till skolan tog jag en 45 minuters promenad. Har börjat ladda upp sommarpratare som jag kan lyssna på under mina morgonturer. Det gör det hela mycket roligare! Måste nog ha mina solglasögon med mig för ibland är det ju känslosamt och ögonen tåras. Detta gällde när jag lyssnade på Cecilia Fors, som ju annars är en sann humorist. I dag var det Johan Wester men han hade inget tårdrypande att säga, bara roligt och fascinerande.

Väl tillbaka gjorde jag tre omelettrullar. Jag vispar ihop 3 ägg med lite salt och peppar. Steker i smör i tre omgångar. Jag la två ostskivor på varje och en skiva rökt skinka. Till det ett par skivor vår hemodlade på zucchini. Oj vad jag blev mätt! Nu kan jag nog inte äta på ett tag.

I går kväll blev det kokta grönsaker, majonnäs och en köttrik korv. Härligt när man har odlat egna ärtor, rödbetor och gurkor!

I dag började min lilla sparv i mellanstadiet! Tänk vad tiden går!

5 kommentarer:

  1. Hej Klara!
    Visst går tiden...imorgon börjar Eila 9:an, på måndag börjar Estelle gymnasiet och den 29:de börjar Elliot på universitetet.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Klara!

    Vilken underbar och inspirerande blogg du har! Jag har bestämt mig för att prova på GI - dels för att må bättre, men också för att gå ner i vikt. Jag undrar om jag ska tänka bort något i dina recept om jag vill öka min viktminskning, eller om jag kan använda recepten rakt av? Har du några tips? Vill också tacka för din bok Barnens GI-mat - den har använts flitigt hemma och har förmodligen bidragit till att mina barn numera äter i stort sett allt :)!

    Tack och må så gott!
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Camilla: Ja, vi skulle ju ses! Jag hör av mig i början av september. Då har jag hunnit vara i Sthlm en sväng.
    Wantobeme: Jag tycker du kan köra mina recept och helt enkelt satsa på långsamma kolhydrater i lagom mängd, fett som gör dig mätt och bra med protein. Men försök framför allt etablera ett mat-tänk som du kan ha ALLTID, så får viktminskningen komma när den kommer. Om du har övervikt så borde den rulla på om du skippar snabba kolhydrater som bröd, pasta och allt socker. Är du som jag en "gammal bantare" så kan det ta tid innan kroppen vågar tro att den får bra mat och därför håller på energin istället för att förbränna. Men det kommer, jag lovar.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Vad häftigt att din nya bok kommer ut i december! Så spännande! Varma hälsningar

    SvaraRadera
  5. Härligt med sommarpratarna, har inte lyssnat till dem du lyssnat på nu, tur att programmen finns kvar ett tag.Omelett rullar vad gott

    SvaraRadera