tisdag 24 augusti 2010

Festmåltid


Förra måndagen hade jag ordnat en middag för min kompis föräldrar. Min vän är sångerska och eftersom min mamma önskade att hon skulle sjunga när de hade guldbröllopsfest i maj, så bestämde vi att helt enkelt byta tjänster med varandra. Så jag lagade till kalvytterfilé på låg temperatur (100-120°) till innertemperaturen var 59°. Den fick serveras ljummen med lättkokta morötter i apelsinvinägrett, gurk- och edamamebönsallad med pinjenötter och korianderfrön (smakar inte alls som färsk koriander, mer lite sötaktig smak), chèvrekräm och också en kall potatissallad med örter. Har jag ej på denna tallrik. De små sakerna längst bak på tallriken är tilltugget vi hade först. Tomathalva (typ cocktailtomat), basilikablad + buffelmozarella med olivolja, salt och peppar. Dessutom zucchiniskiva med grön tapenade (Zeta, färdig på burk i olivhyllan) + pinjenötter och lite ringblomsblad.

Det var inte helt dumt när det fanns lite kvar till lunch dagen efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar