tisdag 20 januari 2009

Middag


Nu har vi ätit middag. Det blev:

Stekt lax med sallad

1 laxfilé per person
olja eller smör att steka i
salt och peppar

Salladen blandade jag av
1/2 litet rosésalladshuvud
5 små kokta morötter som var kvar sedan lunchen
1 avokado
1/2 liten rödlök
några kvistar dill
en burk kidneybönor
olivolja
vitvinsvinäger
salt och peppar
en bit färsk kokosnöt

Stek laxen på medelstark värme och salta och peppra lite. Blanda under tiden salladen. Rosésalladen i skivor, morötterna i bitar, avokadon i bitar och likaså rödlöken. Hacka dillen och skölj bönorna om de är på burk. Blanda allt och smaka av med olivolja, vitvinsvinäger, salt och peppar. Toppa med lite färsk kokos skuren i tunna skivor. Men det är så klart lite överkurs!

Och ja, Tora äter hos sin kompis Alicia.
Hur hade jag gjort om hon var hemma? Då hade jag låtit bönorna vara i en skål och även den skivade kokosen. Laxen stekt och kanske lite kokt på potatis och en tsatsiki vid sidan om. Då hade jag fått äta som jag ville och hon kunde äta lax, potatis, tsatsiki och lite bönor och kokos.

2 kommentarer:

  1. Det låter super, men nu måste jag fråga. Vad gör man med resten av kokosnöten, för man kan väl inte bara be att få köpa en bit? Visst kan man väl ta "riven". Usch vilken tråkig kommentar...

    SvaraRadera
  2. Nej, nu såg jag bilden och läste överkurs, tar tillbaka kommentaren

    SvaraRadera