onsdag 21 januari 2009

Fjäderfä i lergryta



Irène efterfrågade ett recept på höna, hon trodde kanske att jag skulle passa på och nacka en nu när jag hade chansen. Men så blev det inte!

Men man kan ju alltid köpa en kyckling, eller tupp, kalkon, gås ...
Jag köpte häromdagen en ekologisk kyckling, den var stor och såg lite annorlunda ut.

Jag la den i min lergryta som är en fenomenal tingest att använda sig av! Den ska först blötläggas 10 minuter, grytan alltså. Sedan är det bara att lägga i kycklingen och ösa på med färska kryddor, citroner i skivor, några vitlöksklyftor som man kan peta in under skinnet på bröstet. Lite örtsalt kan man gnida in, och kryddor och citroner kan man också stoppa in där inälvorna en gång var. På med lite olivolja och sedan in i kall ugn. Det är viktigt, annars spricker grytan.

Jag satte ugnen på 100° och sedan åkte vi till Lunds Ishall för att åka skridskor. När vi kom hem 2 timmar senare var den nästan färdig. Men man kan naturligtvis sätta ugnen på 175–200° och då går det ju fortare.

Servera med grönsaker, bulgur eller vad som känns bra.

Lergrytan gör det hela saftigt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar