lördag 19 november 2011

"Mams fillibubbla!"





Som min svåger brukar säga.


I dag lördag fick jag en riktigt god lunch. Ja, jag fick ordna den själv förstås! Dottern skulle iväg på Busfabriken i Malmö och mannen gör ärenden av olika slag. Detta är kokospannkakor och till det hade jag amerikanska blåbär. De sägs vara lite mindre hälsofrämjande än våra skogsblåbär, och det beror på att det är mindre naturligt färgämne i dem. Antioxidanter som håller oss friska och motverkar slitage och nedbrytning av våra celler. Men onyttiga kan de ju knappast vara.


Kokospannkakor
2 ägg
ca 2 dl kokosmjölk (går bra med mjölk eller grädde om man äter det)
1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
en nypa salt
rikligt med smör att steka i


Vispa ihop allt och låt det svälla ca 10 minuter. Stek i smör på medelvärme, ganska länge på varje sida så att det hinner "sätta sig". 
    Jag brukar mala mandel själv, med rivskivan i matberedaren. Annars kan man köpa på lchfbutiken.se. De har även kokosmjölet, som man inte kan göra själv.
    Hoppas att ni får en trevlig helg alla!

2 kommentarer:

  1. Hej! Är detta till två portioner eller en?

    SvaraRadera
  2. Oj, nu var det så länge sedan så jag känner mig lite osäker faktiskt. En hungrig lunchportion eller två mindre hungriga frukostar kanske? Känns mest rimligt att det skulle vara en portion eftersom jag sällan gör dessa till mannen eller barnet.

    Lycka till!

    SvaraRadera