fredag 11 november 2011

Lilla frukosten eller mellanmål


Har just nu snöat in på avokado, tomat och majonnäs. Detta är min morgonmacka, fast igår åt jag den som mellanmål. Annars hade jag inte kunnat ta en bild på den så att ni får se. Frökex och sedan en god skinka, skivad avokado, skivad tomat och färsk majo (kavlis i kyldisken). Lite svartpeppar och skjuts in i munnen!

Frökex:
Sätt ugnen på 150°.

Blanda 1 dl solrosfrön, 1 dl sesamfrön, 1/2 dl hela linfrön, 1 msk fiberhusk, 2 msk pofiber och knappt 1/2 tsk salt. 

Värm 1/2 dl rapsolja eller kokosolja tillsammans med 2 1/2 dl vatten. Låt koka upp och häll över fröblandningen. Blanda runt.

Lägg bakplåtspapper på en ugnsplåt. Bred ut blandningen och släta ut den på hela ytan. 
Låt stå i 45 minuter. Ta ut plåten och dela i bitar. Ställ in i ugnen, stäng av värmen och låt stå ytterligare 30 minuter. Jag brukar dra över kexen och pappret till ett galler men jag tror inte att det behövs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar