måndag 11 juli 2011

Både snabbt och långsamt


En lunch med både snabba lösningar och betydligt långsammare. Frysta köttbullar är enkelt att ta till och ofta innehåller de färre tillsatser än "färska". Är de ekologiska brukar det innebära ännu lite bättre råvaror. Ska erkänna att jag helst gör egna köttbullar, men det är inte alltid tiden räcker till. God ost som blivit över sedan festhelgen, lite fetaost och sedan den mer långsamt fixade maten. Salladen och potatisen som växt på kolonin under de senaste månaderna, det är ingen snabbmat precis. När man väl har plockat upp den och fått hem den så går den dock ganska fort att tillreda.

Jag brukar inte äta så mycket potatis, men nu när det är säsong med nypotatis brukar det bli ett par då och då. Och skulle du smaka en del av de sorter vi har på kolonin så skulle du förstå. En klar delikatess. Sedan kan jag lätt avstå resten av året.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    har en liten undran, som du kanske kan svara på. Fått för mig(hoppas snarare)att färsk potatis ändå är bättre att äta än "gammal potatis" då den innehåller mindre stärkelse om man äter enligt GI/LCHF, eller vad säger du?

    SvaraRadera
  2. Hej Mary!
    Ursäkta att jag inte svarat på länge. Semestern sätter sina spår i uppmärksamheten! Visst har du rätt i att ny potatis har lägre GI och mindre stärkelse än gammal potatis. Jag ser det också som en delikatess och inte som en bukfylla, något att bli mätt på. Då blir det ju inte så stor mängd och inte någon nämnvärd påverkan på blodsockret!
    Må så gott!

    SvaraRadera