onsdag 28 juli 2010

Ett litet kok och sedan lunch



Hade några små pajer med filodeg och en fyllning med bladspenat kvar sedan i går. I kylskåpet låg också lite skörd från gårdagen. Bland annat morötter, långa rädisor (eller är det en färgglad rättika? Måste fråga trädgårdsmästaren) och lite små ärtor. En del av ärtskidorna kan man äta hela, men annars äter man de små ärtorna inne i skidan.

Morötterna och de flesta grödorna faktiskt är inte speciellt raka och som man är van att se dem i affären. I dag provade jag att koka morötterna med skalet på just för att det är så kämpigt att skala dem när de är så krokiga. Jag tycker inte om att äta råa oskalade, men kokta fungerade mycket bra. Lite salt och lite olivolja.

Peston gjorde jag av persilja som växter i skrevorna mellan betongplattorna på uteplatsen. Just typiskt att det växer finemang där man inte har sått någonting! Ni skulle se våra stockrosor som kommer som ogräs mellan stenarna men aldrig i rabatterna.

Peston bestod annars av pumpakärnor, olivolja, riven västerbottenost, salt, peppar och riven vitlök.

Lite prosciutto och lunchen var en njutning.

4 kommentarer:

  1. Alltså, sommarens grönsaker är helt obeskrivbart vackra!

    SvaraRadera
  2. Härligt att äta egenodlat!
    Min första omgång spenat blev fantastisk men sedan sådde jag omgång två och tre utan resultat, vet inte varför det inte fungerade...
    Hojta till när fiskboken kommer ut, du säljer väl den i din butik då?
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  3. Mikkan: Ja, man blir lycklig!
    Camilla: Visst kommer boken att finnas i butiken!!
    Konstigt med spenaten!

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra färger :) Önskar jag hade en stor trädgård där jag kunde odla sånt själv:)

    SvaraRadera