torsdag 19 februari 2009

Tips från coachen


Hur gör man för att få ut så mycket som möjligt ur en sådan här korv? Ja, det är ju inte så ofta vi behöver göra detta eftersom väldigt lite av det vi äter kommer ur sådana. Men ibland vill man ju ha en vegetarisk ärtsoppa. Min fiffiga pappa har lärt mig knepet. Så om du inte redan vet det så ska du lära dig det här.

Dela korven på mitten, i alla fall så mycket så att du kan ställa den med snittytan ner i kastrullen. Sedan är vitsen att man ska sticka hål med en spetsig kniv i ändarna på korven, så att vakuumet släpper. Man tar det lilla lugna och skakar lite lätt. Vips, så släpper plasten från innanmätet, och nästan ingenting blir kvar i "korven".

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Första gången som jag hittade hit och jag återkommer gärna, alltid kul att få lite middagstips i den trista vardagen. Själv äter jag vegetariskt sedan ett år tillbaka medan resten av familjen är "köttätare", det blir lite jobbigt ibland att alltid laga två rätter så då är det bra att få lite inspiration.
    Ha det bra
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Välkommen hit!
    Jag har sedan länge vant mig vid att laga någon extra rätt för att tillgodose både mina matintressen och dotterns. Just olika bönrätter kan ju funka både för dig och mig. Eftersom de innehåller både protein och långsamma kolhydrater så har de allt vi behöver.
    Hälsningar
    Klara

    SvaraRadera
  3. Hej Klara!

    Det är jätteroligt att följa din blogg - många nyttiga tips. Efter ditt föredrag på Bellevuebiblioteket har min inspiration ökat. Hoppas det kommer att ge resultat...
    Hälsningar Ulla

    SvaraRadera
  4. Tack för svaret om vuxenacnen :)
    Det svåraste att avstå ifrån tycker jag är naturella yoghurten. Jag använder den till mycket, men som du skriver - jag får tänka röror istället :)
    Jag gjorde dina plättar i helgen, de var jättegoda. Det kändes lyxigt med kardemummasmak, man förknippar ju det med fika oftast. Jag åt mosade hallon till, men där måste jag nog "öva" lite till för att inte tycka det är surt utan socker - men det gick ner ändå ( vill man va fin få man lida pin, typ *skratt* )
    Vet förresten inte riktigt vad det är för fel, men jag kan inte kommentera på de flesta av dina inlägg. Ordverifieringen kommer inte upp, det står bara vänta och så händer ingenting - bara så du vet.

    SvaraRadera
  5. Välkommen Ulla och roligt att föreläsningen inspirerade dig!
    Du kanske vill vara med på matlagningskurs, nästa börjar vecka 14. Men jag återkommer med mer information.

    Hallongumman: Ja, man får kämpa med att vänja sig av med den söta smaken, eller så tar man lite och trappar ner. Vad det gäller det tekniska så brukar jag få trycka 2-3 gånger på skicka kommentar innan det går in. Skumt. Annars får jag kolla upp det. Apropå mjölkprodukter så kan det vara så att det är mjölk, grädde, ost och så som är värst. Kanske funkar det bättre med syrade produkter. Uteslut allt ett par veckor och inför sedan en sak åt gången. Eller så har du redan vant dig av tills dess! ;-)

    SvaraRadera